2016. május 15., vasárnap

Ezrek fogadták Ukrajna büszkeségét: Eurovízió? Ugyan, dehogy


"Több ezer ausztrál fogadta Ukrajna <<büszkeségét>>", olvasható az MTI tudósításában. Alig egy nappal az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjét követően finoman szólva is érdekes hír, tekintve, hogy Ausztrália majdnem megnyerte az eseményt, Ukrajna a nézői szavazatoknak köszönhetően került az élre. De ha nem erről, akkor miről lehet szó?

Hát egészen másról, mégpedig a világ legnagyobb teherszállító repülőgépének legutóbbi útjáról szól a hír. S ha erről a távirati iroda is hírt ad, az egyrészt jelentheti, hogy ezen a szürke vasárnapon ennyire nincs semmilyen hír a világban, illetve arra is utalhat, hogy ez a gép tényleg nem lehet piskóta.

A kecses szörnyeteget az ukrán - akkoriban természetesen szovjet - Antonov tervezőiroda és repülőgépgyár alkotta meg, még a 80-as években. Az An-225-ös típusjelet, illetve a Mrija, azaz az Álom elnevezést kapta, s elsődlegesen úgy számoltak vele, hogy a szovjet űrrepülőgép-program szállítógépe lesz. Ennek keretében az Enyegija hordozórakéta részegységeit, valamint a Buran nevű űrrepülőgépet kellett A-pontból B-pontba elröpítenie.

A Szovjetunió felbomlása és a Buran-program leállítása után feladat nélkül maradt az egyetlen megépített példány, s egészen a 90-es évek végéig tartott ez az agónia. Akkortájt merültek fel olyan kereskedelmi, szállítási igények, melyeket csak az An-225-ös tudott kielégíteni, így a gépet ismételten repülésre alkalmas állapotba hozták.

Igazi óriás (A nyitóképhez hasonlóan forrás: Wikipédia)
 
A hat hajtóművel ellátott Mrija maximális felszálló tömege 640 tonna, ezzel a világ legnehezebb repülőgépe, s 250 tonna hasznos teher szállítására alkalmas. 84 méter hosszú, szárnyainak fesztávolsága 84,4 méter. Eredetileg tervben volt egy második példány építése is, de az űrprogram leállításával a félkész szerkezetet sosem fejezték be. Mióta az elkészült példányt újra aktiválták, többször is felröppent a hír, hogy egyszer talán a második példányt is befejezik.

Persze ez csak akkor valósul majd meg, ha tényleges igény lesz rá, nem olcsó ugyanis az üzemeltetése. Az Antonov légitársaság a 225-öst tényleg csak akkor használja, ha valami olyasmit kell szállítani, amit az eggyel kisebb méretű An-124-esekkel már nem tud megoldani. Pontosan ki kell számítani az útvonalat, olyan köztes repülőterek beiktatásával, ahol leszállhat, s megtankolhatják a nem éppen takarékos hajtóműveiről ismert gépet. 

 
Mrija most is bejárta a fél világot, kedden indulva a Kijevhez közeli Hosztomelben lévő bázisáról, 21 fős személyzetével Prágában landolt. Itt egy laza 130 tonnás áramfejlesztővel pakolták meg, ezzel indulva Ausztráliába. Az út során háromszor kényszerült leszállásra, Türkmenisztánban, Indiában és Malajziában, s végül Perthben ért célba. Az ausztrál nagyvárosban több ezer kíváncsi érdeklődő várta az óriást, de Prágában is százak figyelték a felszállását.

A tudósítás megemlíti, hogy utoljára 1988-ban járt Ausztráliában az An-225-ös. Most sem sokáig marad, a tervek szerint csak 48 órát, s ezt követően visszarepül Németországba.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése