2016. december 6., kedd

Amikor szembe jön veled az erdőben a Mikulás...


December hatodika van, mi másról is írhatnánk ilyenkor, mint a Mikulásról, akivel - bármilyen meglepő is -, olykor az erdő közepén is találkozhatunk. Vagy éppen nyitóképünkön. Igen, ott van, elbújva... :)

Tavaly kicsit lehúzóan írtam a nagykarácsonyi Mikulás-bizniszről, azóta sem jártam arra, nincs is nagyon más véleményem róla, idén azonban valami sokkal pozitívabb posztot szerettem volna megejteni ezen a napon. 

December első hétvégéi hagyományosan a Mikulás-túrák időpontjai, ilyenkor az ország több pontján is találunk olyan rendezvényt, amely erre a névre hallgat. A szervezők általában különféle extrákkal kedveskednek a résztvevőknek. A Budai-hegyekben, a Vár a Mikuláson például Mikulás-csomagot kaptunk anno.

Érkezik a mezőföldi Mikulás és a mezőföldi krampusz

Térjünk most vissza ismét 2014-be, a Mezőföldi Mikulás túrára, ezúttal nélkülözve a negatívumokat, hiszen maga a túra kiváló volt. Nagykarácsonyt elhagyva, miután hosszasan az alföldi - bocsánat, mezőföldi - pusztaságban haladtunk, végre beértünk egy erdőbe. Ez a szakasz volt amúgy az egész túra legjobb része. Mezőfalva felé tocsogva a vendégmarasztaló sárban egyszerre csak furcsa látványra lettem figyelmes: szemből valami nagyon piros, mögötte meg valami nagyon fekete érkezett, a "mocsár" szélén igyekezve nem elmerülni.

Elsőre nem is igazán fogtam fel a szituációt, másodjára is csak arra gondoltam, hogy a, valaki brahiból Mikulásnak öltözve kirándul, illetve b, annyira rossz a környéken a tömegközlekedés, hogy a megrendelt Mikulás is csak gyalog tud kimenni a címre - s ezt éppen az erdőn keresztül teszi. Igen, valóban, nagyon életszerű ötleteim voltak.

Van zsákjában minden jó, csak emlékeznék rá, mi volt az a sok jó...

Természetesen valójában egy c verzióhoz volt szerencsém, a szervezők mobil Mikulása, illetve krampusza érkezett szemből. Persze lehet az is, hogy eredetileg nem voltak ennyire mobilak, csak hogy hamarabb végezzenek, elindultak az ellentétes irányba, visszafelé. Érdekes módon arra már nem emlékszem, mit kaptam a Mikulástól, maga a jelenség érdekesebb volt, mint az ajándék, de bizonyára a szaloncukor-csoki-cukorka kategóriából valamit.

Egy év kihagyást követően idén is befizettem egy Mikulás-túrára, ezúttal a Bodajk-Gaja-völgyi Mikulás volt a kinézett esemény, ezzel első Cartographia Kupa sorozatomat is letudhattam. A Mikulás ide is kitelepült, a Gaja-völgyben található Pisztrángos-tónál segédkezett a pontőrnek. Elsősorban a gyerekek énekelhettek is neki, szerencsére tőlem már nem várta el. Igaz, adni se nagyon tudott volna mit, teljes készletük elfogyott; a jelek szerint kimondottan népszerű volt a túra, én meg ismételten csak a vége felé indultam el. Sebaj, nem ezért jöttem. Azért a Mikulást jól lefotóztam, hogy utána mindenkinek megmutathassam. :)

Mikulás a Gaja-völgyben, a Pisztrángos-tónál

Szegény Télapó, pontőr társával reggel óta ott fagyoskodott, bár elmondása szerint akkor - olyan 14 óra fele - hűvösebb volt, mivel feltámadt a szél. Tüzet raktak, s ott próbáltak melegedni. Még legalább egy órán keresztül ott kellett maradniuk, nem irigylem ilyenkor a pontőrséget vállalókat. 2014 januárjában a szintén erre haladó Kincsesbánya túra szintén itt állomásozó pontőrei mire odaértünk, már részegre itták magukat, de a könyvelés zökkenőmentesen zajlott. A téli túrázásnak is megvan a maga bája...

Ha valaki most hirtelen kedvet kapott volna egy kis Mikulás-túrához, nem vesztett még semmit: hála annak, hogy keddre esik Miklós napja, két hétvégére osztódtak el a Mikulás-túrák. Például a Mezőföldi Mikulás december 10-én, szombaton kerül megrendezésre. Tavaly vadászat miatt ha jól emlékszem, éppen az említett erdős szakasz kimaradt a távból, idén meg Nagykarácsony teljes elkerülésével jelölték ki az útvonalat. Most Mezőfalváról indul, s Nagyvenyim körül tesznek még plusz köröket a hosszabb távok. Részletek megtalálhatóak itt, meg itt.

A túrázással úgy általában ma már egyre inkább összekapcsolódnak a kisvasutak, hiszen ezek a járművek hivatásforgalomban szinte minimálisan vesznek részt. Ezért is örömteli, hogy egyre több helyszínen indítottak Mikulás-vonatokat, de ami engem még ennél is jobban felvillanyoz, hogy egyre ötletesebb elnevezésekkel találkozom mostanság. A Mikulás-vonat ugye alap, a Gyermekvasút mellett a Vál-völgyben is ezen a néven várták az érdeklődőket, ahogy Lillafüreden is. A Zemplénben Pálháza viszont Száncsengő Expresszt indított, és hasonlóan ötletesnek tartom Királyrét megoldását, a Rénszarvas Expresszt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése