2015. december 6., vasárnap

Lappföldi Mikulás? Ugyan már, megmutatjuk, hol lakik a miénk


Idén is rengeteg embert várnak a kis tolnai településre, ahol a Mikulás lakik. Őszinte leszek: nekem nem igazán jött be ez a nagykarácsonyi Mikulásmánia.

Nem célom negatív kicsengésű posztokat alkotni, ez a mai viszont egy cseppet olyan lesz, még ha egy lényegében örömteli kezdeményezésről is fog szólni. És ez - hiszen nyakunkon a Mikulás... - a Nagykarácsonyi Téli Programok névre hallgató rendezvénysorozat, melyet idén már huszadik alkalommal rendeznek meg.


Kezdjük rögtön ott, hogy egy évvel ezelőtt vetődtem ebbe a mesebeli nevű településre, itt volt a rajtja a Mezőföldi Mikulás teljesítménytúrának. Erre még sosem jártam, meg lapos is a vidék, tehát, annak ellenére, hogy András barátom nem vállalta az indulást, jómagam semmi pénzért sem hagytam volna ki.

Nagykarácsony legnagyobb jelenlegi nevezetessége a Mikulásház, mely így december környékén igen csak csúcsra van járatva. Kilenc-tíz óra fele például már készenlétben álltak a mellényes emberkék, irányítani az érkező autósokat, illetve már ekkor is nagy számban érkeztek látogatók a Mikulás kis pirosra festett házához.

(Fotó: MTI, Illyés Tibor)

Valahogy ez az egész Mikuklás-projekt olyan elhasznált, elanyagiasodott, varázsát vesztettnek tűnt. Miben lenne más az, hogy Nagykarácsonyban ülsz bele a Mikulás ölébe annál, minthogy ezt bármely plázába kitelepült kollégájánál tennéd meg, vagy a gyerkőcöd, macskád, kiskutyád? Annyi, hogy itt még fizetsz is az élményért?

Szívesen körbenéztem volna bent is, de mint említettem, már akkor tömeg volt, meg annyi pénzt nem ért volna a dolog, amennyit elkértek érte, harmadrészt, és ami a legfontosabb, mint említettem, teljesítménytúrán voltam, s a söprű akkora már odaért, s finoman jelezte, hogy tartsak vele.

Játszóház és kisvonat...
Tőle tudtam meg azt is, hogy a rendszerváltozás után azt is tervezték, hogy létrehoznak itt egy teljes Mikulás-élményfalut is. Van ugyanis a településnek egy mára gyakorlatilag lakatlanná vált része is a közelben, egy völgyben, s ennél fogva ideálisnak tűnt a terv megvalósítására. Aztán a tervek csak tervek maradtak, így Mikulás is maradt a korábbi keretek között.
...és büfé. Van itt minden, mint a vursliban

Illetve, hogy pontosak legyünk, a rendezvénysorozatba újabb helyszínek is bekapcsolódtak a településen belül. "A Mikulásház az első években nagy sikert aratott, mivel az 1 hónapig működő Mikulásházat 2500-an látogattak meg az ország minden tájáról. Ezután a ház látogatottsága folyamatosan nőtt, 1996-ban 6000-en, 1997-ben pedig 10000-en látogattak el a Mikulás otthonába. 2006-ban a Mikulásházhoz kapcsolódó programsorsorozat elérte a 15000 főt, vagyis a befogadóképességének a mezsgyéjét. Azóta a létszám döntően nem változott, a megnövekedett kereslet kielégítésére azonban szükségessé vált a projekt kibővítésnek az előkészítése" - olvasható a Wikipédián. Na, talán pont ezzel a tömegérdeklődéssel van a bajom.

Sokkal inkább felcsigázott a nagykarácsonyi postahivatal, hiszen mégiscsak ezen keresztül futnak át azon levelek, képeslapok, mely esetlben a feladó ezt külön kéri. És látják el természetesen itt nagykarácsonyi bélyegzővel. Ez egy teljesen ötletes és jó kezdeményezés, gesztus, gondoltam, ha már itt vagyok, küldök innen egy-két lapot.

A nagykarácsonyi postahivatal magánya

Szerintetek szombaton, mely szombat ráadásul december 6-a volt, tehát nagy népsűrűségre lehetett számítani, nyitva volt a posta? Hol is élünk? Ja, Magyarországon, tehát a helyes válasz: NEEEEM. Minek? Hogy Jolikának szombaton is délután négyig stempliznie kelljen?

Így aztán keserű szájízzel távoztam a bejárattól, az irányjelző táblácskákon megkerestem, hány kilométerre van Lappföld, s elgondolkodtam, hogy a posta vajon ott is zárva van-e ilyenkor. Ez a keserű szájíz végig meg is maradt bennem, míg el nem hagytam Nagykarácsonyt, és igazából tényleg nem szeretnék lebeszélni arról senkit, hogy ellátogasson ide, mert vannak szép látnivalói, csak valahogy... olyan... izé...

Az idei programokhoz visszakanyarodva: a fent említetteken kívül lesz még falusi élet kertje, állatsimogató, kézműves bolt, kovácsműhely, Éger Brigitta budapesti festőművész és Balogh Edit dunaújvárosi grafikusművész munkáiból nyíló kiállítások, bélyegbemutató és -vásár, sportnap, valamint a Karácsony vezetéknevűek találkozója, meg betlehem is. Mondjuk a betlehemről is hallottam ezt-azt, már ha ez a betlehem az a betlehem, de ezt már tényleg nem részletezem, talán majd egyszer, ha már elmúlt karácsony.

(Fotó: MTI, Illyés Tibor)


Idén a fesztivál a hagyományőrzésre koncentrál, előtérbe kerül a Mikulás-legenda, december 13-án pedig a Luca-napi népszokások: így akkor gombócfesztivált és gombócfőző-versenyt fognak rendezni. Az idei évtől a programokat már a nagykarácsonyi önkormányzat alapítványa szervezi, így a falu saját ünnepeit, a pásztorozást és az ünnepi szentmisét is beleszőtték a programba.

A Mikulásház programjaira a szervezők idén 6-10 ezer embert várnak. Ha nem még sikerült elvennem a kedveteket, akkor indulás: még van három hét karácsonyig!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése