Egy
napra a nagyközönség előtt is megnyílt a Kelenföldi buszgarázs, ezt az alkalmat
én sem hagyhattam ki, s még különleges helyeken is sikerült körbenézni.
Idén ünnepli századik évfordulóját a
budapesti buszközlekedés, s ennek apropóján a BKV igen csak kitesz magáért.
Eddig is tartottak rendszeresen nyílt napokat a telephelyeiken, olyanra
emlékeim szerint azonban nem nagyon akadt példa, hogy egy éven belül valamennyi
olyan létesítményét megnyissa az érdeklődők előtt, ahol buszokat tárolnak.
Ráadásul most az egész eseménysorozatot egy buszos felvonulással kezdték, még
március elsején.
A telephelyre kiérve nagyjából két csoportot
lehetett megfigyelni. Voltak a (nagy)családosok és voltak a fanatikusok. A
közös halmazt a járművek jelentették, a csoportok tagjai egyaránt fotózták,
tapizták, a kicsik pedig szétcincálták őket. Készségfejlesztő játékok, kreatív
műhely, akadálypálya, közlekedésbiztonsági és történeti kvíz várta kicsiket és
nagyokat, valamint egy „részeg szemüveg” segítségével azt is ki lehetett
próbálni biztonságosan, hogy milyen lehet ittasan közlekedni. Ezek egyikét se
próbáltuk ki – főleg a speckó szemüveg tűnt okafogyottnak számomra.
Még zárás előtt is sokan voltak: fotóztak, tapiztak |
Ami igazán érdekelt volna, az a szakmai
program, melynek keretében szakmai vezetés mellett mutatták be a telephelyet és
működését: láttam is a kis rikítósárga mellényes csoportokat a csarnok
területén. Sajnos (vagy éppen nem sajnos) olyan sokan jelentkeztek az
előregisztrációra, hogy mire észbe kaptam, már egyetlen szabad hely sem maradt
a programra, így csak sóvárogva bámulhattam a csarnok mélyén eltűnő csapatok
után. Mindegy, maradt egy ok, hogy a legközelebbi itteni nyílt napra ismét
eljöjjek.
A csarnok belülről. Balszélen hátul épp egy idegenvezetett csoport látható |
Volt lehetőség tesztvezetésre is, s ha
az ember elég bátor volt, utasként fel is szállhatott a tesztvezetett buszra.
Unokatesómmal voltunk ilyen bátrak, s ennek is köszönhető, hogy a telephely
egészét megnézhettük, a dögsorral egyetemben – egy száguldó 415-ös Ikarus ablakából.
Ha pedig az ajtókat kézzel nyitogató-csukogató
gyereksereget kicseleztük, felszállhattunk a kiállított járművekre is.
Kelenföld kipakolt mindent, amire büszke lehet. Jelen volt a korábban
mozgássérült-szállítóként funkcionált alacsonypadlós midibusz, melyet 2014-ben
reaktiváltak a közforgalom számára. Az évek óta húzódó, és meg nem valósuló
midi-csere helyett lett egy darab saját tulajdonú alacsonypadlós. A semminél
végül is több.
Miután Dél-Budáról elkerültek a 200-as
sorozat példányai, csak a 400-as Ikarusok képviselték a magaspadlós múltat a
kifutón. Ami azt illeti, szépen fel lettek újítva, bár nyomokban az
igénytelenség itt is előtört. Természetesen megtekinthető volt a helyben
végszerelt „PKD” Ikarus is, ami talán a jövőt is jelentheti. Mit ne mondjak,
pofás az eleje, a hátulja is, a többi része nem éppen a jelenlegi nyugati
buszgyártás élmezőnye, de ha 10-15 évig nem esik, és nem rohad szét, akkor
Budapestre tökéletes lesz. És ugye magyar. (Ellenben a Rábának hazudott
Volvókkal.)
A BKV részéről amúgy éppen fut egy újabb
PKD-s tender, ahol ez a típus is indult, de már nem a korábbi gyártó cég
szállítaná a vázakat. Kicsiny hazánkban félévente alakulnak újabb és újabb
buszgyárak, vagy épp olvadnak össze, vagy közösködnek éppen új felállásban. A
háttér lassan követhetetlen, csak buszt alig tudnak eladni. Zárójel bezárva.
A betonon tanyázott még egy frissen
felújított csuklós Volvo is, egy sokadik kivitelezési verzióban. A
legszembetűnőbb a festés és az ablakok. Mintha gyári új lenne, bent új
monitoros kijelzők, új ablakok – az a típus, amit elsőként a VT-s Mercedeseknél
figyeltem meg. Remélhetőleg a kamerát sem felejtették ki belőle…
A rendezvény legnagyobb durranását a
végére hagytam: most nézhette meg először a nagyközönség is a frissen
felújított Mávag Tr5-ös autóbuszt, amelyről olyan sok képet készítettem, hogy
egy későbbi posztban visszatérek rá. Legyen elég most annyi, hogy a típust
1948-ban gyártották, s ezt a példányt valahol vidéken, félig romosan lelték
meg.
A nosztalgiaflotta működő tagjai aktívan
kivették részüket a programból, a 180-as és a ráncajtós 260-as Ikarus hozta-vitte
a látogatókat a Móricz, illetve az Etele térről, így ezúttal őket nem lehetett
tüzetesebben megnézni. Volt amúgy prospektus, meg könyvjelző is, szóval tényleg
jó úton halad a BKV ezekkel a programokkal. A rendezvénysorozat május 31-én,
Óbudán folytatódik, ahová eredetileg nem terveztem elmenni, de ki tudja, lesz-e
még hosszútávon BKV garázs ott, annyi mindent pletykálnak, szóval oda is ki kéne
nézni.
A Kelenföldi buszgarázst 1949. január
elsején adták át, s építésekor (1938 és 1941 között) a világ legnagyobb
feszített héjszerkezetű csarnoka volt. Az építészeti terveket Padányi Gulyás
Jenő, a statikai terveket Dr. Menyhárd István készítette. 1997-ben ipari
műemlékké nyilvánították. A jelenleg is üzemelő telephelyek közül ez a
legidősebb.
Kelenföldi csarnok: ipari műemlék |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése