2015. október 16., péntek

Ilyen sem volt még: Különleges zöld terület a Budai Várban


Nemrég foglalkoztunk a Vár fejlesztési terveivel, jöjjön hát egy újabb hír onnan, csak hogy kellően felülreprezentált legyen az a térség a Medvetalpon.

Szerdán kelt szárnyra a hír, miszerint elektromos autók töltéséhez szükséges eszközöket telepítettek és adtak át a várnegyed két pontján: a Lovas úton és a Várkert Bazár mélygarázsában. Kérdés, hogy a villanyautóké lesz-e a jövő, az viszont tény, hogy ha nem is terjednek őrült sebességgel, de mindenesetre megjelentek már az országban.

A hivatalos kommüniké szerint a kormányzat elkötelezett a környezetbarát, elektromos járművek terjedésének segítésében, ennek részeként vezették be a zöld rendszámot is. Ezt azon járművek kaphatják meg, melyek tisztán elektromos hajtásúak, illetve néhány hibrid típus is. Eddig összesen 9 jármű rohangál ilyen táblákkal. Az új rendszám a tervek szerint a jövőben számos kedvezményt biztosíthat tulajdonosának, ezzel is népszerűsítve a környezetbarát járművek terjedését. Az I. kerületben például október elseje óta ingyen parkolhatnak.

Parkoló, s tankoló zöld terület. Hamarosan talán több is lesz (Fotók: MTI, Marjai János)

Más kérdés, hogy ezeknek az autóknak jelenleg még igen borsos az áruk, illetve eléggé behatárolhatóak azon típusok is, melyekkel igényelni lehet az új rendszámtípust.

Napelemtábla a Mátra lábánál: 72 ezren vannak (Fotó: MTI, Komka Péter)
És az is más kérdés, hogy mennyiben zöldebb ez az autó akkor, ha a hajtáshoz használt elektromos energiát fosszilis anyagok égetésével, netán ebből a szempontból tiszta, ám sugárzó hulladékot maga után hagyó atomenergiából állítjuk elő. Bár szintén a hét híre volt, hogy átadták az ország legnagyobb napenergia-erőművét a Mátrában. Valami tehát ezen a téren is elindult.

A mátrai erőmű 16 megawattos teljesítményű, 30 hektáron alakították ki, 72 480 déli irányba tájolt napelem segítségével. Hogy ez jelentsen is valamit annak, akinek eddig kínai volt (így nekem is): ezzel a mennyiségű energiával egy kisebb város, mintegy négyezer háztartásának energiaigényét tudják biztosítani. Ráadásul 24 ezer tonnával csökkenhet az ország szén-dioxid kibocsátása is.

Az új magyar busz: ronda, és bizonyos szempontból használhatatlan,
de akadnak, akik hisznek benne (Fotó: BKK)
Visszatérve a Várhoz, s az elektromos meghajtáshoz, hamarosan lehetséges, hogy a buszok is elektromos meghajtásúak lesznek ezen a helyszínen. Vagy nem. A várbéli midibuszoknál ugyanis az elmúlt több, mint fél évtizedben annyi minden történt, hogy már csak hiszi az ember, ha látja. Volt már egy sikeres tender, csak ha minden igaz, a kormánygarancia maradt el, így ment az egész a levesbe.

Most egy igen érdekes formatervű - érdekes, azaz ronda, és elsőajtózós szempontból használhatatlan kivitelű - magyar fejlesztésű műanyag kompozit villanybusz lehet a befutó.

De várjuk ki a végét, jómagam pedig azon a véleményen vagyok, hogy legyen bármennyire is tiszta légszennyezés szempontjából egy ilyen busz, amíg nincs teljesen kiforrva a technológiája, s amíg az árából két hagyományos, euro6-os dízelmotoros járművet lehet venni, inkább maradjunk a járt úton.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése