2018. december 27., csütörtök

Geoléptek 36.: A Közlekedési Múzeum és a PeCsa - Pavilonok, csarnokok és múzeumok


Legutóbbi emlékidézésünk alkalmával a Közlekedési Múzeum külső tárolóin álló hídelemeket és szobrokat mutattuk meg. De maradt még itt néhány további érdekesség is.

Például a korábban büféként üzemelt személykocsi, melyről máig nem tudom, hogy hová lett, de valahová minden bizonnyal elszállították. A kis gőzös viszont Gyálra került, érdekes múltjának kormozódó lapjairól el is árulok néhányat a filmben.

Ahogyan a múzeum tetején állt AN-2-es repülőgépről is. Tudtátok, hogy három repülőgépből legózták össze? És hogy... na, inkább nézzétek meg, hiszen a múzeum éppen most lebontott épületéről is megtudhattok belőle néhány érdekességet. Mi volt az eredeti terv? Hogyan alakult át? Hogyan és miért változott a külső megjelenése a háború után?

No és mi a helyzet a PeCsával? Meglepő módon az épület sokkal fiatalabb, mint gondoltam, hiszen 1985-ben adták át, tehát még én is öregebb vagyok nála. Ennek ellenére már 20 éve is szarabbul nézett ki annál, mint ahogyan most én kinézek, úgyhogy annyira az ember talán nem sajnálja, hogy ledózerolták az egészet, más kérdés, hogy szükség van-e a helyére egy új épületre, és nem lehetett volna-e parkosítani a parkot, ha már a főváros egy nagy zöldfelületéről beszélünk.

A Városliget a millenniumi ünnepségekre elvesztette elsődlegesen liget jelleget, és inkább kezdett valami vásárvárosra emlékeztetni a rengeteg pavilonnal, ahogyan a PeCsa épülete helyén is egy hatalmas iparcsarnok állt, ahol folyamatosan rendeztek vásárokat. És bár mára teljesen elbontották, az épülethez címzett ládát, petlinget, avagy PET-előformát máig keresni lehet. De ha nem akarod keresni, akkor csak nézd meg, hogy mi hogyan kerestük!

(Nyitókép: A felújított Közlekedési Múzeum látványterve - azé az épületé, ahová majd nem a múzeum, csak egyik tagintézménye fog költözni. Kép forrása: Közlekedési Múzeum Facebook oldala)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése