2018. december 29., szombat

Geoléptek 38.: A Pilis-tető titkai - Egy varázslatos szerpentin a csúcsra

A fővárost elhagyva ezúttal egy igazán különleges helyre hívunk: a Pilis-hegy tetejére, ahol rakétabázist, kilátóvá avanzsált geodéziai tornyot és geoládát is találhatunk. És akkor a hegy tetejére vezető nagyszerű erdei szerpentinútról még nem is beszéltünk! Mai posztunkban beszéljünk tehát a hegyre vezető szerpentinútról!

Minden túlzás nélkül egyébként tényleg bámulatos helyen kanyarog egyre feljebb a zöld turistajelzés, igaz, Pilisszántóról indulva először a piros jelzést kell követni, a zöld majd csak később fog bekapcsolódni. A szerpentinezés előtt meglátogathatjuk a Trézsi-/Szeretet-forrást, kis csobogó ez, az erdő közepén.

Az epizód készítése alatt meglepődve tapasztaltam, hogy milyen hamar képes begyógyítani sebeit a természet. 2014 decemberében hullott pusztító ónos eső elég határozott nyomot hagyott nem egy erdőnkben, pár hónappal később, 2015 márciusában jártam a hegyen, mindenhol az erdészet kármentesítésének nyomaival lehetett találkozni. Majd eltelt két év, s ezek a nyomok elkezdtek hegedni. Egészen elképesztő.

Ahogyan a kilátás is, mely elénk tárul, néhány kanyarral magasabban, a László-kúpja névre hallgató sziklás rész fölött. Lábunk előtt heverő medencében egészen Pestig elláthatunk, előttünk pedig a Hosszú-hegy, illetve a Kevélyek gúla alakú csúcsai láthatóak, míg a medence túlpartját a Budai-hegység vonulatai zárják le, élükön a Csúcs-heggyel. Pompás látvány. (A csúcsra egyébként a Két-Bükkfa-nyeregből indulva is eljuthatunk, egy erdei műúton, ez egy sokkal kevésbé megerőltető, viszont látvány tekintetében is elhanyagolható élvezetet biztosító lehetőség.)

És miközben hosszan kanyarogva csodálhatjuk a kilátást, a videóból azt is megtudhatjátok, száz éve milyennek látták elődeink ugyanezt. Vagy éppen, hogy a jelenben mit lenne nagyon jó elkerülni, ha hegymászásra vetemedünk a Pilis oldalában.

S hogy mit rejt a csúcs? Kis türelem, hamarosan azt is megmutatjuk, csak nem szerettünk volna túlságosan hosszú filmet készíteni. Találkozzunk a következő alkalommal is! 😉