2015. november 7., szombat

Gercse 15

Tíz tuti tíz kilométeres teljesítménytúra-tipp őszre - télre

Ha azt mondom, Gercse, biztos vagyok benne, hogy többeknek egyik dunántúli hegységünk fog elsőre beugrani. Nos, nem tévednek nagyot, de mégis. Az ugyanis Gerecse névre hallgat. De akkor mi is az a Gercse?

Sokáig én sem voltam tisztában ennek a földrajzi névnek a jelentéstartalmával, egészen addig, míg el nem indultunk András barátommal a Gercse 35-ös túrán. Aztán kiderült, hogy a Budai hegyekben történt túrázásunk során már többször is elmentünk mellette, csak nem tudtuk, hogy az az.

Például ha az Újlaki-hegyről lepillantunk akkor az a hatalmas, katlanszerű völgy, mely elénk tárul, az maga a Gercse, egy Árpád-kori település helye. És ami még ennél is meglepőbb: egy apró, román kori templomocska is megbúvik a hatalmas, galagonyabokrok által tarkított terepen. De ha a turistaútvonalakat követjük, ez a kis csoda észrevétlen marad előttünk.

Még közelről is nehezen lehet észrevenni ezt a XIII. századi emléket

Ha a turistautakat követjük... Azt már a Tündér túra ajánlásakor említettem, hogy a szervező Ösvénytaposó Baráti Társaság szereti olyan irányokba vezetni a rendezvényeit, ahol amúgy nem vezet hivatalos útvonal, ezért számtalan újdonságot is nyújtanak. Igen, jól sejtitek, a Gercse is az ő rendezvényük, s mint olyan, ezt is kimondottan szeretjük András barátommal.

De kezdjük is az elején. Kiindulópontunk a Pasaréti tér szomszédságában található Kájoni János Ferences Közösségi Ház, a Szilfa utcában. Két távból választhatunk, a hosszabb 35, a rövidebb pedig 15 kilométeres. Igen, ez öttel több, mint az ajánlóban szereplő 10, de mindenki elhiheti, hogy érdemes belevágni.

Apáthy-szikla tetején. A hegyek tövében a nagy sárga épület az OPNI

Első körben persze még a városban haladunk, komoly lépcsőzésen jutunk föl az Apáthy-szikla tetejére. A kopár sziklacsúcsról pompás kilátás tárul elénk az alattunk elterülő völgyre, az Ördög-árokban csordogáló patakocskára, a hűvösvölgyi villamos nagy hídjára, s ha felnézünk a völgy túlsó oldalára, az OPNI hatalmas, árválkodó épületét láthatjuk, míg a távolban a Budai-hegység nagyobb csúcsai, a János-hegy, valamint a Nagy-Hárs-hegy látszik.

Ősszel nem mindig kedvező már a hőmérséklet, főleg, ha a szél is fújdogál, de mindenképpen ajánlatos elidőzni itt egy kicsit. A zöld jelzés megkerüli a hegyet, majd egy völgyet és egyben a Törökvész utcát átszelve ismét hegyet mászhatunk, az Árpád-kilátót becélozva.

Érkezés az Árpád-kilátóhoz

A pofás kis kilátóból szintén szép panoráma tárul elénk, ezúttal a Belvárosra, Gellért-heggyel, Dunával. Meg olykor hangoskodó és büdös hajléktalannal megspékelve mindez. Volt már erre is példa ugyanis.

Majd liftezhetünk tovább: a kék jelzésen haladva le a Fenyőgyöngyéhez, hogy ismét emelkedni kezdjünk a Hármashatár-hegyre vezető út mellett. Olyan, mint az érdi emelkedő, nem mondanám extrém meredeknek, annál egy picivel jobb, viszont jó sokáig tart. Aztán elérünk egy ponthoz, ahol kiágazik a zöld + jel, ami egyben a nap jó híre is annak, aki utál hegyet mászni: innentől jó sokáig szintben fogunk haladni. Ez Gückler Károly út.

Kellemes sétaút, csak a futókkal kell vigyázni

A futók kedvelt terepe, a Hármashatár - Kecske-hegy - Vihar-hegy vonulatának meredekebb, Óbuda felé eső tövében egy szintben haladó kényelmes szélességű útvonal, olykor - ha a lombsátor erre alkalmat ad - nagyszerű kilátással Óbudára. Lényegében túl vagyunk már a nehezén, még akkor is, ha a 35 kilométeres távot vállaltuk volna be.

Nagyjából három kilométer megtételét követően érkezünk meg a Virágos-nyeregbe. A hosszabb táv itt továbbmegy a Csúcs-hegy irányába, mi pedig a kék + jelzést követve lekanyargunk a gercsei templomhoz.

Kilátás. Lent valahol ott bújik meg a gercsei templom

Ha a vizuális élmény nem lenne elegendő, elárulom, hogy a megfáradt túrázót forró teával várják. S ha kipihentük magunkat, vár ránk az utolsó kaptató: felmászni az Újlaki-hegyre, bár az is igaz, hogy ebből az irányból kevésbé meredek a dolog.

S ha a gercsei templom nem lenne elég kuriózum ehhez a kiránduláshoz, az utolsó ellenőrzőpontunk a libanoni cédrus mellett található. A terület, ahol áll, egykor Fedák Sári villájának kertjéhez tartozott. A fa ma már 120 év felett jár. Szép kor. Egyszer mondjuk megnézném úgy is, hogy nem egy ellenőrzőpont van a tövében...

Íme a híres cédrus (Fotó: András barát)

A cédrust elhagyva ismét visszatérünk a civilizációba, s hamarosan a rajt/célba is. Ismét teljesítettünk egy túrát, büszkén vehetjük át a kitűző-oklevél párost, s kezdhetünk bele a zsíroskenyér majszolásába. S hogy legközelebb hová megyünk? Na, azt még én sem tudom, de gyanús, hogy az már téli túra lesz.

Gercse 15 - Adatok

Rendező: Ösvénytaposó Baráti Társaság
Időpont: 2015. 11. 07.
Rajt: 7-11:00, Kájoni János Ferences Közösségi Ház, 1025 Budapest, Szilfa utca 4.