2015. szeptember 10., csütörtök

Esztergom 10

Tíz tuti tíz kilométeres teljesítménytúra-tipp őszre - télre




Ma egy olyan teljesítménytúrát mutatunk be, melyet teljesíteni egyszerűbb volt az elmúlt években, mint eljutni a rajtjába. Szerencsére ez ma már megváltozott.

Hogy miért? Elég csak annyit mondani, hogy Budapest-Esztergom vasútvonal. Igen, a sokat átkozott, és sokat várt pilisi döcögény hiánya okozott némi problémát. András barátommal például külön utakon jutottunk el Esztergomba, ő elérte a vonatpótlót, így azzal elrobogott Pilis.... talán Csabáig, jómagam meg a Volán járatán követtem. Onnan meg sprint a vasútállomásra, hogy még időben elindulhassak...

Nem volt tehát egyszerű az élet Esztergomban a túrázóknak sem, de ennek vége, a vasút megépült végig, a Nyugatiban felugrunk, s végig élvezhetjük a Desiro motorvonat kényelmét. No de térjünk is át magára a túrára. Miért egyszerű? Hát mert csak fölmész a "hegyre" (403 méter), aztán visszamész. Tíz kilométer. Nem egy nagy nehézség. És miért tuti? Hát, ha a Vaskapunál irsai nagyfröccsöt kortyolgatva letekintesz a magasból Esztergomra, s a környékére, biztosan te is ezt fogod gondolni. Ráadásul még olcsó is.


Előtérben a Helembai-hegység, avagy Burda, mögötte pedig a Börzsöny. Bal-középtájon torkollik a Dunába a Garam


És mit látunk, merre halad az útvonal? Befizetve az 500 forintos nevezési díjat - mondom, hogy olcsó, Pesten ennyiért már szinte nincs is túra, igaz, itt van plusz útiköltség - kilépünk az állomás területéről, és követjük a jelzéseket. Jelen esetben a pirosat. De az első métereken még a sárgát is követhetjük. Ahol balkéznél elérünk egy parkot, ott kezdődnek a problémák.
Jobbra a Duna Esztergom és Párkány fölötti szakasza látszik


Én tényleg nem tudom, hogy mi van Esztergomban, ami negatívan hat a tájékozódási képességeimre, de ahogy annak idején a sárgán, úgy ebben az esetben a piroson is sikeresen lenavigáltam magam az útról. A turistaút bekanyarodik a parkba, eddig még rendben is lehet, szemmel lekövetjük az ösvényt, majd a sarkon balra fordulunk. Majd találunk is egy kopottas jelet, tehát még mindig jó az irány. Majd az egyik kereszteződésnél azt látjuk, hogy balra mutat a jel. majd egy sarokkal odébb megint balra. Mi van? Bal-bal-bal... haladunk vissza a vasútállomásra. Szóval semmiképpen se menjünk tovább, ha már idáig eljutottunk.
Vadregényes sziklafalak a Duna-parton


Hegynek felfelé kell menni, s kis kavargás után meg is lesz a megfejtés. Ja, egyébként a túrának saját jelzése is van, majdnem el is felejtettem, a zöld IVV jelzés. Most ne térjünk ki arra, mi is az az IVV, legyen elég, hogy egy mozgalom, s az Esztergom 10 is egy IVV-túra. Hogy a jelzés hogy néz ki, az az itineren úgyis szerepel, ha meg nem szimpatikus, akkor maradjunk a piros jelzés keresésénél.

Az út első, jelentősebb szakasza lényegében említést sem érdemel. Nem, nem azért, mert olyan könnyű, emelkedik rendesen. Na de a látvány... Kertvárosban vagyunk, majd kint a kertváros körüli kiserdőben, az ilyen tájegységek hozadékával: sittnyomok, földút, satöbbi, néhol akácosok között vezető ösvénnyel felváltva.


A menedékház felé közeledve, előttünk a Vaskapu 403 méter magas csúcsa


Aztán nagyjából a Kis-Kúria-hegy térségében elég sok minden megváltozik. Egyrészt becsatlakozik a zöld jelzés is balról, másrészt itt már végképp kimondhatjuk, hogy a természetben vagyunk. A füves tisztáson ha balra tekintünk, a Börzsöny nyúlványait láthatjuk, előtérben a Helembai-hegység tömbjével. Ha pedig a másik irányba tekintünk - és éppen nem takarja ki semmi a kilátást, akkor a Párkány feletti szlovák partszakaszra láthatunk rá.
Eső elől bemenekültünk a sátortető alá


A tisztásról hamarosan ismét erdőbe érünk, ahol újabb látványosság fogad minket, Két hatalmas őrként az út két oldalán magasodik egy-egy sziklatömb. Van mellettük még egy harmadik is, éppen ezért sem lesz meglepő, ha elárulom, hogy a Hármas-sziklánál járunk.
Miközben a terasz ázott...


Egyszer csak feltűnik előttünk egy platószerű nagy bucka, a tetején-oldalán meg mintha valami épület is lenne. Nem, tényleg van ott valami, nem csalt a szemünk, de ahhoz, hogy ezt megtudjuk, föl kell másznunk oda. Keresztezünk egy műutat, az eddigiekhez képest egészen zárt erdőben haladunk felfele. Majd ismét keresztezzük az utat. Lényegében azon is mehetnénk, ha sietünk...


És ha elvonul a zápor, szenzációs kilátásban gyönyörködhetünk. Mellé egy nagyfröccs, s itt van a Mennyország


És akkor egyszer csak a fák közül kilépve szembe találjuk magunkat az épülettel, a Vaskapu menedékházzal. 1914-ben adták át, s ma úgy néz ki, hogy nem is gondolnánk, hogy egy menedékház. Sokkal inkább tűnik puccos étteremnek. Hogy belül milyen szállásokat találnánk, arról nem tudok, de a személyzet nagyon kedves a vendéglátó részen.


A Hármas-szikla kövei, mint Tolkien kővé vált trolljai, állnak az út két oldalán

Esztergom lakott határát elérve ezt látni: innentől meredeken
haladunk lefelé


S az irsai nagyfröccsel a kézben kiülve a teraszra tényleg bámulatos látvány tárul elénk. Nem is hagynánk ott a teraszt, hacsak nem kezdene szitálni az eső, úgyhogy inkább visszahúzódunk a fedett előtérbe. S miután a pontőrök is elindulnak visszafele (mert hogy ez az egyetlen pecsételő hely a túrán), mi is elgondolkodunk azon, hogy lassan már indulnunk kéne visszafele.

Felhörpintve az utolsó kortyokat, elköszönünk, s elindulunk vissza, arra, amerre jöttünk. Innen ugyanis már a zöld jelzést követjük, de az, mint már említettük, párhuzamosan halad a pirossal. Már szinte a város szélén járunk, mikor különválik. Egyre közelebbről látszik a bazilika, ismét pompás kilátás tárul elénk. Aztán már a házak között járunk, mikor meredek utácskákon megindulunk lefelé, itt-ott lépcsőkön bukdácsolva.
Esztergom, vasútállomás, cél


A zöld jelzés a buszpályaudvarig vezet minket, innentől már a saját fejünk után haladunk a vasútállomáshoz. A célban megkapjuk jutalmunkat, a kitűzőt, oklevelet, megvesszük a vonatjegyet, s megindulunk vissza, Pestre.

Mi a konklúzió? Egy kellemes szombati túra, szenzációs kilátással, s két Hilltop irsai nagyfröccsel. Kár lett volna kihagyni.



Esztergom 10 (20) - Adatok


Rendező: Meteor SE Természetjáró Szakosztály
Időpont: 2015. 09. 12.
Rajt: 8-10:30
Ár: 500 HUF
Táv: 10 km
Szintemelkedés: 350 m
A táv teljesítésére 3,5 óra áll rendelkezésre.

A túráról további részleteket ezen az oldalon, esetleg itt lehet találni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése