2015. szeptember 26., szombat

Így loholtam a hegyen: Zsíros Deszka 2015



Egy héttel ezelőtt írtam egy ajánlót a Zsíros deszka 10 kilométeres túrájáról, és most az a helyzet, hogy egy poszt erejéig ismételten visszatérek rá.

Ebben persze az is közrejátszik, hogy míg a korábbi írás 2013-as élmények alapján született, addig ezt a mostanit pedig az aktuális túra ihlette. Mondhatnám azt is, hogy saját ajánlómat olvasva magam is kedvet kaptam a túrára, de ez így kicsit nagyképű lenne, és nem is lenne teljesen igaz.

 
Csillebérc főtere: innen indulunk
András barátommal be volt tervezve az éves keretbe, meg a csipet-csapat is érdeklődött, aztán előbb András barátom hullott ki a rendszerből hosszabb időre, aztán a többiek is visszaléptek a lehetőségtől. Az idő viszont kellemesnek ígérkezett, meg a Budapest Kupa füzetbe is kell még pecsét, szóval biztos voltam benne, hogy egymagam is elindulok.
 
Az, hogy az ember egymagában indul, azzal az előnnyel jár, hogy nem kell másokhoz igazodnia reggel. A tízes távon történetesen reggel 7 és délelőtt 11 között lehetett rajthoz állni, s én annak rendje és módja szerint el is indultam 11-kor. Otthonról. Ezzel persze még nem is lenne baj, ha mondjuk a  Normafán laknék. De ez közel sincs így.

Háromnegyed 1 után néhány perccel már le is szálltam a 21-es buszról, s azon gondolkodtam, hogy van-e egy fikarcnyi értelme is bemenni a rajt/célba, megérdeklődni, hogy lehet-e még saját idő terhére belevágni a projektbe. Négy óra a megadott időkeret, tehát 15 órára be kéne érni. 13-kor indulva ez azt jelentené, hogy két óra állna rendelkezésre. Ez akár még működhetne is, a Halmi-dűlő esetében a pesti síkságon. Ide azonban minimum 2 és fél órás menetidővel saccoltam a János-hegy kötelező megmászása miatt, meg az is kérdésessé tette az egész projektet, hogy az ellenőrzőpontot egyáltalán nyitva találnám-e?

Gyönyörű panoráma a Normafától: az ősz lassan már kezdi megfesteni a lombkoronákat

És akkor olyan apróságokról ne is essen szó, hogy kinéztem néhány geoládát is, amelyet meg lehetne keresni... Abban tehát biztos voltam, hogy az útvonalon végigmegyek, már csak az volt a kérdés, hogy szervezetten, rohanva, vagy csak a saját szórakoztatásomra, békésen, fotózgatva megyek-e?
Az utakról már eltakarították az ónos eső idején kidőlt fákat, kifordult
gyökereket azonban még sok helyen látni

Végül meggyőztem magamat, hogy úgyis régen voltam már a nap hülyéje, tehát ha már itt vagyok, remek alkalom nyílik erre is. Csillebérc 1. alaptáborában emlékeim alapján elbattyogtam a célba: jó sok ember állt sorban, hát igen, hét óra óta volt idő beérni. A falon az útvonalak térképei is ki voltak tűzve, amelyek reménykeltő információt is tartogattak: a 30 kilométeres táv második pontja található Szépjuhásznénál, tehát van esély arra, hogy talán még a helyükön érem őket, ha elindulok.

A beérkezők során túl az asztal végében két srác beszélgetett, minden jel szerint a szervezők soraiból. Nagy levegő, gyorsan jelentkezzünk be a nap hülyéje címért, és tegyük fel a kérdést: "EL LEHET MÉG INDULNI?"

A Tündér-sziklához ilyen közelről még nem volt szerencsém
A kilátás sem utolsó a szikla tövéből

El lehetett. Innen is örök hálám a szervezőknek, s ez a poszt leginkább róluk, a rugalmasságukról, meg a túra szervezésében tapasztalt pozitívumokról kíván szólni, az útvonal ugyanis nem változott semmit, miért is kéne változnia? Szóval két betartandó időpontot kaptam: Szépjuhásznénál a pont 15 órakor zár, ők itt a célban meg 16 órakor kezdenek oszlásnak indulni. Mindez teljesen vállalható és betartható keretnek tűnt.

Fizetés, itiner a kézbe, s indulás. S mielőtt az itinert a kézből elpakolnám a táskába - mert hát minek, a járdán végig a Normafáig, onnan zöldön le a Tündér-szikláig, utána zöld háromszög, majd zöld plusz és Szépjuhászné - meg kell említeni, hogy a két évvel korábbihoz képest a térkép is használhatóbbnak tűnik, s szöveges leírást is csatoltak az útvonalról. S ahol indokolt volt, ott szalagok is segítették a tájékozódást. (Ahogy minderre előző posztom hozzászólója fel is hívja a figyelmet.)
A napi menüre ezúttal nem maradt idő

Van tehát két óra leérni - ez bőven meglesz egy óra alatt is, úgyhogy vad fotózásba és filmezésbe kezdtem a Normafánál. Nagy építkezés volt, zajlik éppen, szépül a dolog, erről majd később egy másik posztban bővebben, lényeg, hogy érdemes fölmenni, és megnézni, mi készül a hegyen. Az első láda a Tündér-sziklánál lenne, ha ott lenne, de nincs, és ezt már előzetesen olvastam, de az még belefért az időbe, hogy kicsit közelebbről is megszemléljem azt a sziklát.
A budaszentlőrinci pálos kolostorrom: végre rátaláltam

A kilátás a sziklától megunhatatlan, s hihetetlen, hogy milyen szép időt sikerült kifogni, annak ellenére, hogy esőt jósoltak. Egy kérdésben kellett döntenem, visszamásszak-e a turistaútra, s azon még fölfele egy keveset, s a kijelölt úton ereszkedjek végig az ellenőrzőpontig, vagy tovább le valamelyik itteni, nem éppen legális ösvényen, le a zöld jelzésre, s azon, majd egy földúton tovább, mely Szépjuhászné előtt ér be a zöld plusz vonalába. Mivel utóbbi esetében összességében többet kellett volna felfelé menni, maradtam a hivatalos útvonalon.

Örömteli egyébként, hogy az ónos eső által kidöntött fákat már mindenhol eltüntették az útról, csak a feldarabolt törzsek, kifordult gyökerek emlékeztetnek a háromnegyed éve történt pusztításra.

Kilátás a városra az Erzsébet-kilátóból. A kép jobb oldalán a Tündér-szikla látható
Néhány hónapja adták át ezt az új tanösvényt

Szépjuhásznénál éppen beérkezett a vonat, úgyhogy kapát-kaszát eldobva rohantam fotózni, aztán bejelentkeztem a pecsétemért. Müzli, vagy csoki, vagy mit lehetett ott kapni, az már nem volt, csak víz meg pezsgőtabletta. Vizem volt nekem is, a kaja hiányát meg talán túlélem valahogy...

Ez a nap a nagy felfedezések napja volt, mint ahogy a Tündér-sziklához sem mentem még le, úgy a Pálos kolostorromot sem néztem még meg. Fogalmazzunk úgy, hogy most is csak futólag, de legalábbis hogy sikerült felfedeznem, pontosan hol vannak a romok. Ja, és a geoláda is meglett. 14:40... indulni kéne fel a hegyre...
A kötelező gyermekvasúti fotó. Már olyan tucatnál tarthatok

A János-hegy olyan mint mindig: meredek. A tetejére meg mintha fél Budapest feljött volna, a kilátóban ennyi embert régen láttam már. Mivel arrafele is van egy láda, én is csatlakoztam a tömeghez, utóbb ez a nap legrosszabb döntésének bizonyult. A láda megtalálása esélytelen volt - annyi mugli közepette kimondottan - de a kilátás csodás volt: ilyen jó időben még egyszer sem jártam fent.

Viszont indokolatlanul sok időt töltöttem fent. És mit csináljunk, ha 15:40 van, jó két és fél kilométerre vagyunk a céltól? Futunk, amennyit és amennyire csak tudunk. Nem tudom, hogyan csináltam, de húsz perccel később pontban 16-kor itineremet pecsételésre átadtam a célban. Cserébe egy emléklap és egy kitűző járt, mely a szokásos kerek alak helyett a túra logóját formázta.

A rajt/cél helyszíne. Délután négykor, fél ötkor már egészen kihalt volt

Összességében a friss tapasztalatokkal is felvérteződve azt kell mondanom, sokkal jobb lett ez a túra, mint amilyen két éve volt. Az egyedi kitűző volt talán a legnagyobb meglepetés. A szöveges útvonalleírást is biztos van, aki szereti, és segít neki. Jó kis túra volt ez, jó szervezéssel, szóval lehet, hogy jövőre újra megyek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése