2015. szeptember 4., péntek

Tündér 7

Tíz tuti tíz kilométeres teljesítménytúra-tipp őszre - télre

A következőkben közel heti rendszerességgel olyan teljesítménytúrákat szeretnénk bemutatni nektek, melyek könnyűszerrel teljesíthetőek, hiszen 10 kilométer legyaloglása még nem tartozik a megterhelő kategóriába. Akinek pedig mégis, az legalább megmozgatta magát. Első alkalommal a Tündér túrával foglalkozunk.

Kezdjük rögtön azzal, hogy a Tündér 7-es miért is egy tuti teljesítménytúra? Hát mert mint a neve is utal rá, csupán hét (akarom mondani 6,9) kilométeres hosszúsággal rendelkezik. Tökéletesen alkalmas tehát arra, hogy akár másnaposan is teljesítsük. Erről András barátom tudna bővebben mesélni, akire a 155-ös busz végállomásán, erősen szendergő állapotban találtam rá, s a későbbiekben sem volt sokkal hadra foghatóbb. Két dolgot viszont ki kell emelni: a túra során kijózanodott, s sikeresen teljesítette a távot.

A Tündér tehát bizonyítottan hatékony a másnaposság leküzdésében, de természetesen absztinensek, s legfőképp kezdő túrázók számára is kiváló alakalom egy kis késő nyári, kora őszi sétára. Azért is tuti egy túra ez, mert bár a Budai-hegység ismert részein halad keresztül, érint számtalan oylan részt is, melyet a legtöbb szervező elkerül.

A Tündért életre hívó egyesületre, az Ösvénytaposó Baráti Társaságra amúgy is jellemző, hogy túráikat igyekeznek olyan területekre vezetni, melyek egy kicsit kiesnek a mainstream útvonalakból. Ráadásul vannak olyan szakaszok is, melyek hivatalosan nem turistautak, ezeken szalagozással jelölik a haladás irányát.

János-hegy árvíz idején. Neem, csak valami építkezés zajlik a hegyen...

Több szervezéssel, többféle megoldással is találkoztam már az elmúlt években, és ez alapján elmondhatom, hogy amiatt nem kell aggódni, hogy egy ilyen útszakaszon elvétjük a helyes irányt. Mindenhol kiválóan jelzett az útvonal, az elágazásoknál pedig külön A/4-es papírokon is mutatják, merre kell menni. És amúgy is, sok mindent kaphatunk a szervezőktől: ételt, italt, kedvességet, és akkor a jó hangulatról még nem is beszéltem. Tényleg, idén miért is nem voltam még egy túrájukon sem?

De akkor nézzük a részleteket! Rajt a Zugligeti Általános Iskolánál, melyet a Széll Moszkva Kálmán térről a 155-ös busszal lehet megközelíteni. A szép kis suliépület onnan lehet ismerős, hogy ide jár szavazni Orbán Viktor és Áder János is, és az épületből kilépve rendszerint mondanak valami fontosat a kamerák előtt az adott referendummal kapcsolatosan. Tehát ha hozunk magunkkal néhány mikrofont, s tévéstábot, itt akár miniszterelnököset is játszhatunk.

Zugligeti iskola udvarán

Az iskola udvarára belépve hamar megtalálhatjuk a szervezőket, akiktől a papírok kitöltése, pénz befizetése után kapunk útravalónak egy szép kis itinert. Nem színes-szagos, fekete-fehéren nyomtatott A/4-es lap, tartalmaz azonban szöveges leírást, valamint egy nagyon is használható térképrészletet az útvonalról. Nem kell tehát aggódni, ha nincs GPS-ünk, vagy térképünk, van itt minden, mindenki mehet aszerint, amit szeret használni. Én például térképészkedni, a sok szöveg zavar.
Mint a mesebeli mézeskalács házikó

Elhagyva az iskolát, annak kerítése mentén, a zöld + jelzésen indulunk neki a hegynek. Egy darabig innentől felfelé kell haladnunk. hamarosan elérjünk egy műutat, melyen egyenesen caplathatunk fölfele tovább, már a zöld jelzést követve. Amely innen nem sokkal letér a házak közelébe, de bevallom, itt mindig maradok a műúton, bármelyik irányba is haladjak, hamarosan ugyanis újra összetalálkoznak. Hosszban egyenlő a távolság, az aszfalt viszont járhatóbb.

Egészen a Normafáig kell felfelé mennünk, illetve hogy pontos legyek, az Anna-rétig. De lényegében ugyanarról a füves rétről beszélünk, csak egyik felét így, a másikat meg Normának hívják. Közben elhaladunk Disznófő-kút mellett, itt áll egy kis házikó is, mely akár a Jancsi és Juliskában is szerepelhetne, mint mézeskalácsház. Persze csak némi tatarozás után, jelenleg ugyanis eléggé lepukkant.
Anna-rét, kápolna

Ahogyan az erdő is innentől, miután keresztezünk egy műutat. Hogy most, szeptember első napjaiban hogy néz ki, azt nem tudom, legutóbb februárban jártam erre, akkor az ónos eső utáni helyreállítás még nem érte el a zöld sáv ezen szakaszát, így meglehetősen nehézkes volt az előrehaladás. Talán mostanra már megoldódott a probléma.

Az Anna-réten elhaladunk a kis kápolna mellett, unalomig ismert rész ez, a Budai-hegységben gyakran megforduló utazónak. Irány a Virág-völgy vasútállomása, ahol begyűjthetjük első pecsétünket. A kék körsétára váltva indulunk meg a János-hegy felé a nyeregben. Könnyed sétával érjük el a hegyet.

És ami nagyszerű hír, innen még nem kell fölmásznunk az Erzsébet-kilátóba, pedig általában a túraszervezők egyik kedvenc ellenőrzőpont-helyszíne az építmény. Számunkra viszont igazi kuriózumot tartogatnak, ezért mielőtt lépcsőzve a piros jelzésen a kilátó felé vennénk az irányt, lekanyarodunk a zöld háromszög jelre. Mégpedig azért, hogy a János-hegyi átjáró barlangnál megkapjuk a második pecsétünket.

Átjáróbarlang bejárata - vagy éppen a kijárata - a János-hegy oldalában

Az átjáró barlang a neve alapján sokkal többet sejtet, mint amilyen valójában, de senkinek sem akarom elvenni a kedvét a megtekintésétől. Elég legyen annyi, hogy a térkép is jelöli, ahol a zöld háromszög keresztez egy műutat, ott az aszfaltcsíkot kell egy kicsit felfelé követnünk, s balkéz felől hamarosan fel is fog tűnni. És egyben a nap utolsó pecsétjét is megszerezhetjük.
Keresztezzük a libegő vonalát is

Szerpentinezve megyünk tovább lefele, majd egy kicsit fölfelé is, egy műútra is kiérünk, meg a libegő alatt is átcammogunk. S végül megérkezünk a túra névadójához, a Tündér-hegyre, melyről leereszkedve a Tündér-sziklánál kötünk ki. Ha a Budai-hegységben szép kilátásban szeretnétek gyönyörködni, akkor ide feltétlen látogassatok el! És ráadásul nincs is akkora tömeg, mint mondjuk a Normafánál.

Innen egy kilométerünk ha van még a célig, mely körtúra lévén megegyezik a rajttal. Ráadásul továbbra is lefele haladunk a zöld jelzésen. Ha eleget fizettünk a magunkkal hozott tévéstábnak, akkor még megvártak, s ismételten nyilatkozhatunk egyet az iskola előtt a sikeres teljesítésről, valamint a jövőben tervezett további kihívásokról.

A túra névadója, a Tündér-szikla

Cél: oklevél, kitűző, zsíros kenyér, üdítő, kellemes hangulat, kedves arcok, akik még a 155-ös busz indulási időpontjaival is tisztában vannak. Most komolyan, kell ennél jobb program szeptember első vasárnapjára?

Tündér 7(14/28) - Adatok

Rendező: Ösvénytaposó Baráti Társaság
Időpont: 2015. 09. 06.
Rajt: 8-12:00
Ár: 1000 HUF
Táv: 6,9 km
Szintemelkedés: 275 m
A teljesítésre 4 óránk van.

További részletek a túráról, kedvezményekről itt érhetőek el.