2015. szeptember 18., péntek

Zsíros deszka 10

Tíz tuti tíz kilométeres teljesítménytúra-tipp őszre - télre

Túraajánló sorozatunkban ezúttal a Zsíros deszka túrát mutatjuk be.

Zsíros deszka, azaz zsíros kenyér. Közkedvelt étel a teljesítménytúrák céljában, esetleg már menet közben. Nem kell aggódni, fogyasztása ilyen alkalmakkor biztos nem hízlal, ideális esetben úgyis elégettünk annyi kalóriát a kirándulás során, hogy meg sem fog kottyanni.

És a Zsíros deszka nem csak egy étel, hanem egy teljesítménytúra elnevezése is. Hogy mi vitte rá a szervező Pécs Városi Természetbarát Szövetséget a névválasztásra, azt nem tudom, mindenesetre ez alkalommal nem csak túra, hanem gasztro tippel is szolgálunk. Éppen ezért lehet tuti kis túra a deszka.

A 10-es távon kívül még 20 és 30 kilométeres etap is választható, de egyrészről most mi hangsúlyosan rövid távokat ajánlunk, másrészt már egy hosszabb túra választásával sem lehet azt a fakultatív dolgot kipróbálni, amire nekünk ezúttal alkalmunk nyílt. Rajtunk és célunk ezúttal Csillebérc, az egykori Úttörőtábor területe. Ha tömegközlekedünk, akkor ismét a Széll Moszkváról kell indulnunk, ezúttal azonban a 21-es buszt kell keresnünk. Figyelem: létezik betétjárata is, de az csak a Normafáig megy, ha arra szállunk, további kilométerrel növelhetjük kirándulásunk hosszát.

Anna-rét szélén

Csillebércsen az 1. altábort kell keresnünk. Az útirányt szalagok segítik. Pénzünkért - 1200 forint - 2013-ban első körben egy A/5-ös itinert kapunk, melynek hátoldalán egy kicsit hevenyészett térkép állt. Nem cartographiás kivonat, talán nem is turistautak.hu, mindenesetre volt ennél a verziónál már rosszabb, de jobb megoldás is. Szöveges segítség írásban nincs.

A táv itt sem éri el a kiírásban szereplőt, mindössze 9,5 kilométert kell caplatnunk. Könnyű sétával a Konkoly Thege út járdáján megyünk a Normafáig, s itt rácsatlakozunk a Széchenyi-hegy felől érkező zöld jelzésre. Ahol télen a gyerkőcök szánkóznak, ott most a kilátásban gyönyörködhetünk, ahogy a lejtő tövében haladunk az Anna-rétre.

Célunk a Tündér-hegy, gyakorlatilag ugyanazon az útvonalon megyünk végig, amit két alkalommal ezelőtt, a Tündér 7-es túrán már leírtam, csak ezúttal az ellenkező irányból. Szívemnek igen csak kedves ez az útvonal, főleg innen közelítve. Disznófő-kút, műút, Tündér-szikla, Libegő... Aztán eljutunk ahhoz a ponthoz, ahol a zöld háromszög jel egy éles balossal szerpentinezve kezd felkúszni a János-hegyre. Innentől jön a számunkra még új szakasz.

Tündér-szikla

A zöld + jelre váltunk, mely tovább ereszkedik Szépjuhásznéhoz. Az útvonal egy kellemes erdei ösvény, semmi megterhelő nincsen benne, idővel a műút is feltűnik a távolban, jobbkéz felé, mígnem 4,9 kilométer megtételét követően megérkezünk Szépjuhásznéhoz.

Ha eddig mindent jól csináltunk, bővel időben vagyunk, mi konkrétan egy óránál is hamarabb teljesítettük ezt a távot, s ha kellően későn indultunk el Csillebércről, akkor mostanra nagyjából már ebédidőben járhatunk. A pecsételés után nézzünk szét, mit is tehetünk. Vagy épp ehetünk.

A gyermekvasút állomásának épületében van egy büfé, hot doggal, hamburgerrel, forralt borral, meg minden földi jóval, amire egy megfáradt vándor csak vágyhat. Továbbá hétvégente lehet kapni meleg ételt is, amit ott helyben főznek, egy nagy kondérban, aztán addig árulják, amíg el nem fogy. Mivel a környék kedvelt turistacélpont, és ráadásul még jól is főznek, ezért 13-14 óra fele már maximum csak az üres kondért nyalhatjuk ki. Nem árt tehát időben észbe kapni.

Így nézett ki az ebédünk

András barátommal mindig nagyokat nyelünk ahogy elhaladunk a napi menü hirdetése mellett, ami egyébként rendszeresen változik. Legnagyobb bajunk, hogy általában mikor odaérünk, vagy még nincs, vagy már nincs kaja, ha meg van, akkor nekünk nem fér bele az időnkbe egy nagyobb szusszanás. No de mire jó egy tíz kilométeres Zsíros deszka? Hát pont arra, hogy egy csülkös pacalpörkölt személyében megismerkedjünk a szépjuhásznéi büfé melegkosztjával.

Egy valamire azonban ajánlatos figyelni: az adagok méretére, az tényleg emberes. Talán érdemes csak a felében gondolkodni, főleg annak tudatában, ha innen még folytatni akarjuk a túránkat. Szinte bármerre indulhatunk innen, jó eséllyel hegyet kell másznunk, s ekkor már kimondottan teher lehet az a nagy adag csülkös pacal. Nem is esett jól felmászni a János-hegyre.
János-hegy teteje, egyben Budapest csúcsa is

Ugyanis miután jól belakmároztunk, elérkezettnek láttuk az időt, hogy a piros jelzést követve felmenjünk a magaslatra. A túrának ez a legmeredekebb szakasza, de vigasztaljon minket a tudat, hogy ha már egyszer följutottunk, onnantól már csak lefelé kell mennünk, s ha kedvünk szottyan rá, az Erzsébet-kilátóban is körülnézhetünk.

Nekünk nem szottyant kedvünk, így újabb jelzést váltva, immár a kék körúton visszatértünk a Normafához, s onnantól a már ismert járdán a csillebérci táborhoz. Cél, emléklap, kitűző, satöbbi. Ja, és zsíros deszka. Csak győzzünk még enni ebből is...

Összegezve: maga a túra nem tartogat sok meglepetést, s főleg a visszaút Szépjuhásznétól az, ami unalmas lehet, de az odaút kimondottan kellemes, s nem is gyakran alkalmazott túraösvény. És ha egyszer tényleg enni akarunk Szépjuhásznénál, akkor ennél tökéletesebb alkalmat nem is tudnánk hirtelen említeni. Jó túrát és jó étvágyat!

Zsíros deszka 10 (20/30) - Adatok

Rendező: Pécs Városi Természetbarát Szövetség
Időpont: 2015. 09. 19.
Rajt: 8-11:00, Csillebérc, 1. altábor
Ár: 1200 HUF
Táv: 9,5 km
Szintemelkedés: 345 m
Szintidő: 4 óra

További részleteket itt lehet találni, a szervezők honlapja pedig ide kattintva érhető el.

1. Üdv!

Idéntől már a térképen kívül részletes szöveges leírás is segíti a tájékozódást mindhárom távon. A 10 és 20 kilométeres távokat pedig ki is szalagozzuk.

Gruber Mihály

1. Való igaz, kedves Mihály, sokat fejlődött ez a túra 2013-hoz képest. Jobb a térkép, valóban van már szöveges útleírás is - bár engem az inkább hátráltatni szokott, de nyilván van, akinek ez a verzió jön be, ezért is jó, hogy van mindkettő. És a szalagozás is jó hogy van - föl se tűnt, hogy korábban nem volt.

Ez a poszt a két évvel ezelőtti élmények alapján született, idén újra teljesítettem, úgyhogy első kézből tapasztaltam a változásokat. Tovább megyek, szerintem személyesen is találkoztunk, én voltam az a csodabogár, aki 13 óra előtt jelent meg, hogy elindulna a 10-es távon. Ezúton is köszönöm a szervezői rugalmasságot, hogy még nekivághattam!

Köszönöm, hogy elolvastad a posztot, s ha érdekel, mit tapasztaltam idén, itt megnézheted!