2016. február 19., péntek

Újra feltámadt a Pannon-tenger? Mutatunk néhány érdekes képet


Ezen a héten a távirati iroda hírei között böngészve találtam rá néhány bámulatos képre. Az igazat megvallva, ennél persze sűrűbben szoktam bámulatos képekre találni ott, csak ha mindig ezeket osztanám meg, egy MTI tovaközlő oldallá válna a blog.

A Pannon-beltengerről ugyebár mindenki hallott már. Ha máshonnan nem, akkor geoládakereső videósorozatunk biatorbágyi epizódjából ismerősnek kéne lennie. Ha innen sem, az eléggé elszomorítana minket, ezek szerint kihagytátok ezt a részt.


Kiskunlacháza környéke, drónról fotózva (Fotó: MTI, Ruzsa István)
(Nyitókép: MTI, Mészáros János)

Volt egyszer egy Tethys nevű óceán, aztán annak a medre elkezdett feldarabolódni: nagyjából a miocén kor elején az Alpok és a Kárpátok kiemelkedésével elvesztette északi kapcsolatait, s kialakult egy már beltenger jellegű Paratethys. Miután délen is hegyláncok emelkedtek ki, már tényleg egy beltengerről, a Pannon-tengerről beszélhettünk, mely mintegy 9 millió éven keresztül létezett.

Elég erős fantáziára lehet szükségünk, hogy elképzeljük az akkori Kárpát-medencét, ahol a hatalmas beltengerből csupán a Mecsek, vagy éppen a Bakony emelkedtek ki szigetként. Ehhez tehát egyáltalán nem mérhető a jelenlegi belvízhelyzet, de mindenképpen ámulatba ejtő az a néhány fotó, melyre a napokban bukkantam.

Az egykori Pannon-tengertől azért még távol vagyunk (Fotó: MTI, Ruzsa István)

A Pest megyei Kiskunlacháza térségében drónnal készített képek bámulatosak, bár a földterületek birtokosai valószínűleg nem pont ezen a véleményen lehetnek.

Egyébként oké, hogy sok eső volt, meg sok helyen a februári mennyiség kétszerese is leesett, de az ilyen képeket látva nekem mindig eszembe jut a kérdés. Minden rendben van a vízelvezető árkokkal? Mert régen ugyebár voltak. Mármint árkok. Aztán azt lehetett hallani, hogy talán már annyira nincsenek mindenhol.

 A február 11-én készült kép szerint Ipolytarnócon az árvíz okoz problémákat (Fotó: MTI, Komka Péter)

Akár így, akár úgy, helyzet van. Szerintem nem vagyok egymagam azzal a véleménnyel, hogy talán lassan, de ha lehet, inkább gyorsabban, jöjjön már egy kis napsütéses, száraz időszak. Felőlem akár már a tavasz is érkezhetne.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése