2015. augusztus 20., csütörtök

Dübörög a sikerpropaganda a Pilisben: Elkészült, átadták, utazhatunk!


Augusztus 20-án végre megindul a Budapest-Esztergom vasútvonal teljes szakaszán a közlekedés. Szinte el sem hiszem.

A vasútvonal a térség közlekedésének egyik fő ütőerévé vált, miután a korábbi mozdonyos ingákat, illetve többszörösen csatolt, füstölgő, lepusztult Bz-ket 2003 környékén lecserélte a MÁV. Minőségi változás történt: modern, nyugati motorvonatokkal lehetett haladni, ha nem is száguldani, az egyvágányos pálya miatt ugyanis olykor be kellett várni a szemből érkező szerelvényt. Az alternatíva ugyanakkor a 10-es úton történő araszolgatás volt, vagy a kocsiban, vagy a buszban ülve. Ehhez képest bizonyos napszakokban a vonat fénysebességgel haladt.


Aztán megszületett a grandiózus terv: újítsuk fel a vonalat. Emlékeim szerint a munkának nagyjából akkor kezdtek neki, mikor én a teljesítménytúrázásnak. Arra határozottan emlékszem, hogy a Kinizsi 40 túráról András barátommal még vonattal érkeztünk vissza Dorogról Budapestre. A felújítás két ütemben zajlott, 2012 nyarán kezdték el a munkát Esztergom és Pilisvörösvár között, Pilisvörösvár és Budapest közötti résznek pedig 2013 áprilisában estek neki. Ez utóbbi átadásának eredeti határideje 2014 nyara volt.


Csendélet Pilisvörösváron, a vasúti átjárónál, 2014. május elsején. A munka nem csak a munka ünnepén döcögött...

Fent balra: Nehéz eldönteni, hogy itt éppen temetnek, vagy éppen mélyítenek
Fent jobbra: A lezárt útszakaszról csak a szél által görgetett ördögszekerek hiányoztak
A vonal felső szakaszával nem adódtak különösebb problémák, így azt az eredeti terveknek megfelelően 2013 nyarától helyreállt a közlekedés. A déli szakaszon azonban a felújítás már-már tragikomédiába fulladt. A Budai Trapp, vagy éppen a Sárga 70-es túra rajtjához kiutazva tűnt fel leginkább a változás - vagy éppen a változatlanság. Például hogy a pilisvörösvári épülő vasúti aluljárót olykor ássák, olykor meg visszatemetik.


2014 őszén majdnem a 10-es út ideiglenes vonala is megindult a gödörbe. Napokig útzár volt (Fotó: MTI, Lakatos Péter)
Az már csak hab volt a tortán, hogy az egyik kiásást követően a rézsű megcsúszott, és majdnem ment utána a 10-es út ideiglenesen kialakított új nyomvonala is. Meg hogy Vörösváron hirtelen az épülő második vágány útjába került egy csirketelep, melynek ottléte addig senkinek sem tűnt fel.


2014. júniusa, Rozália téglagyár környéke, az Országos Kéktúra vonala itt keresztezi a vasutat. A síneket mi is nagyon kerestük...
Mindeközben 2014 júniusában Óbuda és Üröm között még nyoma sem volt a síneknek, pedig akkor talán épp őszre ígérték a teljes átadást. Aztán idén februárban legnagyobb csodálatomra sínekbe botlottam Solymáron, bár az állomás környékének kinézete miatt nem kellett aggódni, hogy egyhamar újra vonatra szállhatnak itt az utasok.


Már 2015. februárjában járunk, a vasutat a decemberi menetrendváltásra kitolt átadási időpontra sem sikerült elkészíteni...

Itt tartunk most. Igaz, még csak ideiglenes a menetrend, meg csak öt perccel gyorsabb az utazás, de van aluljáró, felüljáró, új 10-es útszakasz az ürömi részen, vannak villanypóznák, de nincsen madzag, azt csak 2017-re ígérik, s elment 44-45 milliárd forint. Remélhetőleg nem fog a következő öt évben kiderülni, hogy az építkezés során innen-onnan kicsit kispóroltak ezt-azt...

...legnagyobb döbbenetemre viszont a sínek már a helyükön voltak. Bár az oszlopok már állnak, villamosítás talán 2017-ben lesz.
Esetleg '18-ban. Netán '19-ben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése