Hány
lépcsőfokot rejt a Budapest csúcsán álló kilátó, honnan kapta nevét
Szépjuhászné, s mi volt a korábbi elnevezése? Temérdek kérdés, melyre most
választ is kaphatunk.
A Normafa megálló – ahol a beszámoló első fejezeténél elbúcsúztam – eredetileg 400 méterrel közelebb volt a Normafához,
jelenleg azonban csalóka az elnevezés, nagyjából másfél buszmegállónyi a
távolság. A vasút mentén haladva kisebb kastélyok közé érünk, majd elérnénk
Csillebérc állomást, ha elkanyarodnánk jobbra. Nem tesszük, így azonban egy, a korábbi
kastélyokkal köszönőviszonyban sem levő épület mellé, mögé lyukadunk ki, ami
gyanús…
Leírás, térkép, és a paksaméta
valamennyi segédeszközének hála felismerjük, hogy valamit benéztünk, s
hamarosan már az egykori úttörőtábor állomásánál várunk a pecsétünkre. „Az
állomástól az eredeti irányunkat folytatva (Ny) indulunk. A keskeny, jelzetlen
ösvény egy darabig a tábor kerítése és a sínek között halad…” No ez az, imádom
ezeket a jelzetlen ösvényeket, máig se tudok visszaemlékezni, hogy lyukadtunk
vissza a turistaútra. Ja, és vigyázz, ha jön a vonat!
Ezen a szakaszon lényegében cikk-cakkban
haladunk, most éppen a Normafa felé, eltávolodva a vasúttól. Szép idő, szép
kilátás; a réten áthaladva annak végénél meredeken lefele indulunk a Disznőfő
nevű pontig. Egy nagy baj van, hogy pont ezen az útvonalon kell majd
visszamásznunk.
A Disznófő a Sváb-hegy legismertebb
forrása, ahol a víz egy vasból készült vadkanfejből csurog. Jelenleg
magánterületen található, így aztán nem is csodálkozom azon, hogy bár
rengetegszer volt már szerencsém elhaladni ezen a területen, még egyszer sem
láttam ezt a vadkant. Pedig biztos barátságosabb, mint egynémely élő társa. A
közelben áll még egy Kossuth-mellszobor is, melyhez még szintén nem volt
szerencsém. Erről egyébként azt érdemes tudni, hogy ez volt Kossuth első szobra
a fővárosban.
Keményen megnyomom a tempót vissza az
Anna-rétig, az ott álló kápolnánál már érzem is a hatását, szinte fáj a vádlim.
Messze vagyunk még a céltól? Az adatokat elnézve nyolc kilométernél járunk,
tehát féltávon sem vagyunk. De legalább az idő szép, a tea pedig finom, amit
Virágvölgy állomáson osztanak. Itt meg is pihenünk egy keveset. Jó, talán
többet. A vonat épp keresztre vár, Hűvösvölgy felől várja az érkező
szerelvényt. Kibulizom, hogy ezt még várjuk meg. Közben hevesen kattintgatok.
András barátom ilyenkor meg a pokolba kíván.
Kényszert végül nem alkalmazott, de
valahogy elrángatott – a sikerben talán az is közrejátszhatott, hogy mindkét
vonat mindkét irányba elhaladt, s így nem maradt mit fotózni. Kellemesen
lejtős, széles szekérúton haladunk…
Hova is? A Csacsi-réten át Makkosmáriára.
Ez egy bájos kis fás rét, sok-sok pihenőhellyel. Van egy nagy, és legalább egy
másik, kisebb esőbeálló is, asztalokkal, padokkal. De padok a szabadban is
vannak, és akár a fűbe is leheveredhetünk. A török időkben kápolna állt itt,
majd templom épült, az rommá vált. A jelenlegi épület 1950 óta áll itt.
Érdekes, mindig régebbinek gondoltam.
Makkosmária
|
Ahhoz képest, hogy emelkednünk kéne 15 perccel később, hogy elhagytuk Makkosmáriát, ismét egy lejtő következik. Jelenleg a piros útjelzésen megyünk, és ahogy elnézem az itinert, mostantól már a célig marad a turistaút - még ha nem is végig ez a szín. Egy éles jobbos után tehát a Virág-völgybe ereszkedünk le, ahol egy még élesebb balkanyarral fog folytatódni az utunk. Már föntről látjuk az arra haladók sorát.
A völgyet hamar elhagyva ismét emelkedni
kezd utunk, olykor-olykor nagyobb kifliket leírva egészen a János-hegy tetejéig. János-hegy
állomásnál keresztezzük a síneket, s azok mentén becaplatunk az állomás
területére. Egy padon ülnek a fiatalok, pecsét a helyére, mi pedig megyünk
tovább, a változatosság kedvéért lépcsőn.
Hogy ez a lépcső ma éppen járható-e,
abban nem vagyok biztos, elég rég jártam arra, de az biztos, hogy már 2012-ben
is elég rozoga állapotban volt. Később pedig, mikor ismételten arra vitt a
sors, már szalaggal volt elkerítve, s a piros útról nem lehetett közvetlenül a
lépcsőn át lejutni az állomáshoz, csak egy kisebb kerülővel. Egy széles, mély
völgy oldalán haladunk, melyet a vasutasok Indián-völgy néven emlegetnek.
A János-hegy majdnem tetején egy
játszótér fogad minket, meg a Libegő felső állomása. Erre sem jártam még soha,
komolyan, ez a nap tele van különleges meglepetésekkel, s mindezt cukormázként
teríti be a gyermekvasút gyakorta hallható zakatolása, tülkölése. Ezt az
élményt leszámítva azért eléggé kezdek elfáradni, és még a kilátóhoz is fel
kell menni. Ajvé.
Nem kimondottan repesve az örömtől a
jelzést követve nekivágok a lépcsőknek. Lassulok. Egy biztat, hogy ennél már
nem lesz magasabb. Bár még a Hárs-hegyre is fel kell mászni. Komolyan
elgondolkodom azon ismét, hogy én ezt biztos akartam-e.
A fenti gyerekseregnél nincsen pecsét, csak
aláírást kapunk. András barátom meg ekkor veszi észre, hogy az állomáson
valamiért nem pecsételt, így neki kettő irka-firkája lesz. Még szerencse. Egész
jó fejek, mondhatták volna azt is, hogy menjünk vissza. Előttünk a kilátás a
budai hegyekre, mögöttünk meg az Erzsébet-kilátó. Amibe most nem megyünk fel,
elképesztően sokan vannak, nekünk meg momentán nincsen elegendő időnk. (Ha
ekkor tudtam volna, hogy hányszor fogok még arra járni…)
A kilátó nevét Sisiről kapta, aki
szívesen járt erre. 1883-ban a csúcsra egy fából épült kilátót építettek, a
jelenlegi épület pedig 1908 és 1910 között emelték, közadakozásból. A torony
23,5 méter magas, neoromán stílusú, kerülete felfelé mindhárom terasznál
csökken. Összesen 100 lépcsőfok vezet fel a legfelső, negyedik teraszra,
ahonnan állítólag pompás kilátás tárul elénk. Állítólag, ugyanis jómagam vagy
oltári nagy felhős időben jártam fönt, vagy akkor, amikor iszonyat nagy szél
borzolta a tájat, s mindez nem volt jó hatással az amúgy mindig meglévő
tériszonyomra.
Elhagytuk hát a kilátót, nagyjából 200 méterrel alacsonyabbra kell lejutnunk, Szépjuhászné
állomásig. Az út meredeken halad lefelé, cikk-cakkban, több helyütt lépcsők
segítségével ereszkedünk lefelé. Többször is keresztezünk egy műutat, mire
elérjük a Budakeszi utat. A zebrán áthaladva lyukadunk ki Szépjuhásznénál.
Szépjuhászné állomás előtt keresztezi a
vasút a Budakeszi utat
|
Az állomás és a hely korábbi elnevezése Ságváriliget volt, a közelben 1944-ben elhunyt, ifjúkommunista Ságvári Endre emlékére. Az 1800-as években a közelben állt a Szépjuhászné vendéglő, amely híres és kedvelt szórakozóhely is volt. Az épületet még a második világháború előtt elbontották.
És hogy hogyan érünk be a célba, az a következő,
már tényleg utolsó részből fog kiderülni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése