2015. március 2., hétfő

Özönlöttek a kíváncsiskodók: 100 éves a budapesti buszközlekedés




A téren s az Andrássyn végig tömegek várták, fotózták, ahogy a klasszikusok nagy fehér füstpacsmagokat maguk mögött hagyva eltávolodnak, vagy éppen csendesen elsuhannak, mint a használtan vásárolt gázzal hajtott Van Hool.

Március első napján különleges napra ébredt Budapest, száz évvel korábban ezen a napon reggel hétkor indult útnak az első autóbuszjárat a fővárosban, a Székesfővárosi Közlekedési Vállalat üzemeltetésében. Ekkor mindössze egy emeletes, akkumulátoros és egy egyszintes, benzines jármű alkotta a flottát, s indult neki az Andrássy útnak a Hősök tere, s a Bajcsy-Zsilinszky út között. Ennek apropóján rendeztek buszos felvonulást az Andrássy úton.

Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója az esemény sajtótájékoztatóján felhívta a figyelmet, hogy bár 1915 előtt is járt már busz Budapesten, azonban március elsején indult az első állami szervezésű, menetrend szerint, 15 percenként közlekedő buszjárat, amelynek járműveit megálló híján le kellett inteni.

A Nyugati téren látható a Budapest-Újpesti Személyszállítási Rt. (BUSZ Rt.) autóbusza, 1920-ban. (Fotó: Fortepan, 24119)

Ahogy teltek az évek, nőtt a vonal hossza, újabbak is nyíltak, s a buszok száma is gyarapodott. A kezdeti lendületnek a háború vetett véget, s csak 1921-ben folytatódott a buszközlekedés töretlen fejlődése. Mercedes-Benz, MÁVAG, Rába, végül Ikarus buszok érkeztek, hogy csak az egyes korszakok legmeghatározóbb típusait említsem. Míg 1930-ban ezer embert foglalkoztatott a buszágazat, addig 1968-ban, a BKV megalakulásakor már kilencezret.

Hogy a múlt nosztalgikus köde felől a jelen felé közelítsek, ugrok a rendszerváltozás utáni évekre. Ekkoriban már a Budapest arculatának máig meghatározó részét képező 200-as sorozatú Ikarusok utolsó szériái érkeznek, s nagy számban megjelennek az első 400-as, már alacsonyabb – pontosabban középmagas – padlós járművek is. Az első fecskék persze már a 80-as évek végén forgalomba álltak, de az, hogy a nullszéria után hat évnek kellett eltelnie az újabb rendelésig, már a hazai buszgyártás végstádiumának első mozzanatait is előrevetítették.

Ahogy új járművek beszerzésére nem volt pénz, úgy a meglévő hálózat fenntartására sem, racionalizálás címszóval egy sor járatot megszüntettek, ritkítottak. Az 1994-’95-ös 405, 415, 435-ös beszerzések után sajnos már azt is konkrét évekhez lehetett kötni, mikor érkeztek új járművek. 1999-ben álltak forgalomba az első alacsonypadlós buszok, a finoman szólva sem túl sikeres 412-esek képében. Az első 65 darabot 2001-ben újabb 50 követte. 2004 és 2006 között évente jött 50 csuklós, szintén alacsonypadlós Volvo busz, s így vált lehetővé, hogy a 2-es metró felújítása során egyáltalán pótolni lehessen a kieső szakaszokat.

Mintha fülbevalója lenne… Feldíszített 435-ös Ikarus az Andrássy út elején

A pénztelenséget jelezte, hogy Miskolcról közel húsz, használt 280-as Ikarus érkezett, s talán másfél-két évig járták Dél-Pest utcáit. Mellékzönge, hogy valamiért utána ezeket kivonták, pedig utasként semmit nem tapasztaltam rajtuk, ami ezt indokolta. Főleg úgy, hogy a következő nyár metrópótlását csak úgy tudta megoldani a BKV, hogy botváltós sárga buszokat bérelt a Volánbusztól, melyek szintén Dél-Pesten közlekedtek.

Alvállalkozók, használt buszok, leépülés, adósság, BKK, új vezetés, új szellemiség, 2010-es évek. Talán valami pozitív irány elindult újra, gazdagszik a nosztalgiaflotta, selejteződnek a sokat megélt matuzsálemek, s kis számban, de új buszok is érkeznek. Most például 15 teszkógazdaságos Mercedes, melyeket Törökországban szerelnek össze, nem az aktuálisan legfrissebb modell, kicsit tehát sárga, meg savanyú, de legalább új. Ahogyan a kelenföldi garázsban házibarkács módon végszerelt új Ikarusok is – ez az úgynevezett PKD konstrukció, azaz a buszokat részegységenként vásárolják meg, s maguk szerelik össze.

Jelenleg az autóbusz-ágazat a fővárosi tömegközlekedés egyik legfontosabb eleme, a BKK utasainak több mint 40 százaléka száll naponta buszra. 277 viszonylatból lehet választani, s több mint 1300 jármű szolgálja ki ezeket, már ha nem is mind a korábbi egyeduralkodó BKV flottában.

Emléktábla a megállóban (Fotó: BKK)

Budapest közlekedésének, arculatának, történelmének is szerves részét képezik az autóbuszok, s egy kicsit erre is lehetett emlékezni a százéves évfordulóra rendezett buszos felvonuláson. A Hősök terén a múlt klasszikusai és a jelen sztárjai egyaránt fellelhetőek voltak, amolyan köztéri állatsimogató gyanánt mindent meg lehetett fogni, mindenre fel lehetett szállni, s még a BKV vendégei is lehettünk egy fuvarra az első buszjárat útvonalán a Deák térig.

A Deák térig végig tömegek várták, fotózták, ahogy a klasszikusok nagy fehér füstpacsmagokat maguk mögött hagyva eltávolodnak, vagy éppen csendesen elsuhannak, mint a használtan vásárolt, gázzal hajtott Van Hool, vagy éppen az euro6-os szabványnak megfelelő dízelmotorral szerelt, még ideiglenes rendszámmal az utcán tartózkodó első új Mercedes.

A Bajcsy-Zsilinszky utcánál, a 105-ös buszmegállójánál emléktáblát avattak, mely mától büszkén hirdeti a közlekedési ágazat százéves történetét. Mindeközben a Bajcsyn a 9-es busz vonalán egy alvállalkozós hibrid Volvo is elsuhant, a jövő egyik lehetséges irányvonalát mutatva. A centenáriumi felvonulás az év első jelentős ilyen jellegű eseménye volt, a programsorozat keretében egy-egy napra a BKV összes, buszos garázsát megnyitják az érdeklődők előtt. Erről a cég és a BKK netes elérhetőségein találni majd részletesebb információt.

A legújabb jövevény egy Mercedes Conecto (Fotó: BKK)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése