(Fotó: BKV)
|
A
százéves budapesti buszközlekedés évfordulója mellett talán kicsivel
kevesebb figyelmet kapott, de egy másik közlekedési eszköz is ünnepelt a
napokban. Március 2-án volt 145 esztendeje, hogy a világon másodikként,
Budapesten is elindult a sikló.
Az ötlet gróf Széchenyi Ödöntől, István
fiától eredeztethető, aki Lyonban látott hasonló közlekedési eszközt. A
gőzhajtással működtetett kötélvontatású vasút tervét Juraszek Ödön kezdte el, s
Wohlfahrt Henrik fejezte be. A 95 méter hosszú pálya építése két évig, 1868 és
1870 között folyt, az alsó és felső állomás közötti szintkülönbség 50 méter. A
mozgatóerőt az alsó állomáson elhelyezett 35 lóerős gőzgép biztosította.
A Budavári Sikló első próbajáratára
1869. október 23-án került sor, s a három, lépcsőzetesen egymás fölé emelkedő,
egyenként nyolc fős fülkével rendelkező eszköz a hivatalos megnyitást követően
hamar elnyerte a városiak tetszését. 1873-ban már évi 1,5 millió utast
szállított a bkv honlapján található információk szerint. Ennek némileg
ellentmond a sajtóanyag számadata, miszerint a XIX. század végéig átlagosan évi
négy-ötszázezer utas használta a Budavári Siklót, de a lényeg, hogy sokan.
Olyannyira sokan, hogy bár a várban 1928-ban az autóbusz-közlekedés is
megindult, a turisták kitartottak a hegyoldalban lassan felfelé kúszó jármű
mellett.
Gellért és Margit félúton (Fotó:
Wikipédia)
|
1962-ben tervek voltak arról, hogy helyreállítják,
majd egy évvel később már mozgólépcsőt építettek volna a helyére. 1965-ös újabb
felújítási ötletek után megalakult a Sikló Bizottság, újabb terv készült a
helyreállításról, amit a kormány gazdasági bizottsága 1968-ban jóvá is hagyott.
Ennek ellenére a továbbra sem történt előrelépés 1985-ig, ekkor a
BKV szakembereivel összefogva a főváros állt neki a helyreállításnak.
1986. június 4-én nyílt meg újra az
utasok előtt. Új pálya és új kocsik is épültek, korábbi HÉV alvázak
felhasználásával, eredetihez hasonló, korhű állapotokat alakítottak ki. A
korábbi gőzgépet villamos hajtás váltotta fel, a gépház pedig a felső állomásra
került. A budapesti világörökségi cím részese, 2014-ben 800 ezer utazást
számoltak rajta. Ahogy a BKV fogalmaz, utasaik manapság elsősorban
nosztalgiázni szállnak fel a „Budapest szívében helyet foglaló Siklóra, és
persze azért, hogy onnan csodálhassák meg gyönyörű fővárosunkat”.
BKV.hu, vagy Wikipédia?
A
Budavári Sikló évfordulójáról szóló közlemény alján olvasható, hogy további
részletek a bkv.hu-n találhatóak. Ezek után érdekes azt látni, hogy a valóban
bővebb történeti áttekintés forrása a Wikipédia. És valóban, szóról-szóra, ctrl+C
– ctrl+V az egész, ami – legyen bármennyire is színvonalas a netes enciklopédia
– mégiscsak kicsit érdekes megoldás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése