Szépjuhászné állomásra érkezünk. Meg a
vonat is
|
A
János-hegy magaslata után csak a fogyó kilométerek tartották bennem a reményt,
aztán valami mégis plusz lökést adott. Most kiderül, mi lett a kaland vége.
- Az első rész megtalálható itt
- A második pedig itt olvasható
Szépjuhásznéról ismételten csak nagyobb
erőkkel lehet elrángatni, hiszen újabb vasúti keresztezést örökítek meg,
hosszasan. Minden tiszteletem András barátomé, aki ismételten képes végigvárni,
míg a két vonatot menesztik Hűvösvölgy, illetve Széchenyi-hegy irányába. Utána
magamat is menesztem. Ettől a ponttól jelzést váltunk, és immár a sárga úton
caplatunk… felfele. Kezdem megutálni a Budai-hegységet…
Meredek, köves úton jutunk egyre
feljebb, majd a meredekség csökken, és a kövek is eltünedeznek. Hogy később
nagyobb sziklák közt evickéljünk. „Körülöttünk mindenfelé hatalmas kőtömbök,
mintha egy óriás dobálta volna széjjel azokat” – olvasható a leírásban. Helyben
vagyunk. A tömeg után mentünk, ez az út is a csúcsra visz, de azóta már tudom,
hogy ez a nem hivatalos út. Valamivel rövidebb, ha az útviszonyok jók, még
praktikusabb is, hó és jég esetében viszont maradnék a lankásabb verziónál.
A 454 méter magas Hárs-hegy tetején áll
a Kaán Károly kilátó, ahonnan szintén csodás panorámát ígérnek. Ezt is
kihagyjuk, örülünk, hogy élünk, pecsét egy-két korty ital, és már indulnánk is
tovább. Kaán Károlyról annyit meg kell jegyezni, hogy földművelésügyi
államtitkárként elsőként harcolta ki törvényi szinten az erdők közjóléti
szerepének elismerését és a természeti értékek védelmét. Magáról a kilátóról
meg annyit, hogy egykor egy fakilátó magasodott itt, amely már régen összedőlt.
Utódja egy kőtalapzaton álló szilárd faszerkezet, mely harmonikusan illeszkedik
a tájba, csendes kistestvére a szomszédban álló Erzsébet-kilátónak.
A hegy másik oldalán szűkebb ösvényen,
meredeken ereszkedünk lefelé. Egy ponton pompás kilátás nyílik a
Hármashatár-hegyre, valamint a Kecske-hegyre, melyen az ORFK jellegzetes tornya
áll. Pár méterrel később teljesen összeszűkül az út, előttünk mélyedés, nekünk
balra kell kanyarodunk, s meredeken 10 métert lefele haladni, majd egy kis
hidacskán átjutva ismét visszamászni. A Bátori-barlangnál járunk, nevét Bátori
László pálos rendi szerzetesről kapta, aki a XV. században 20 éven át élt
remeteként itt, miután a Szépjuhászné közelében található kolostorból
kiköltözött. Magyar nyelvű bibliamagyarázatot és a szentek életéről szóló
könyvet köszönhetünk neki. A barlang elméletileg nem látogatható, ha
szerencsénk van, akkor találhatunk olyan alkalmat, mikor engedélyek birtokában,
vezetővel az érdeklődők előtt is feltárul. Bár inkább kultúrtörténeti
jelentőssége van, minthogy a szépségével csábítsa ide az érdeklődőket.
Aki hegyről szeret lefele haladni, az
most örülhet, innentől lényegében Hűvösvölgyig lehet száguldozni, olyan
kellemes a lejtése az útszakasznak. Azóta kijelenthetem, hogy a hegység útjai
közül ez az egyik kedvencem, természetesen ebből az irányból. A lovak közé is
dobom a gyeplőt, s sorban előzöm az embereket, a korábbi fáradtságnak nyoma
sincs, fél szemmel csak azt lesem, András barátom tudja-e tartani ezt a tempót.
A Kis-Hárs-Hegyen álló kilátó 2012 óta
viseli tervezője, Makovecz Imre nevét
|
A kilátó – mily meglepő, ide se mászunk
fel – tartószerkezete egy nagy átmérőjű vascső, s erre körkörösen vasúti
talpfákat fűztek fel, két, egymásba fonódó csigalépcsőt kialakítva, a tetején
kis terasszal. 1977-ben, Makovecz Imre tervei alapján készült el, 2006-ban
bezárták, rá két évvel 3 millió forintos felújítást követően ismét megnyitották
a látogatók előtt. Tervezőjének nevét 2012 óta viseli.
Folytatjuk utunkat a sárga úton
Smaragdváros, akarom mondani Hűvösvölgy felé, s a korábbi tempóm is egyből
visszatér. Keresztezzük a gyermekvasutat, a forgó fémkapu nyikorogva enged át
minket. Rövidesen megérkezünk Hárs-hegy állomásra. Elég puritán a környezet,
aki tisztálkodásra vágyik, az ne itt tegye, víz ugyanis nincs, csak a
klasszikus pottyantós budi.
Mielőtt a Nagykovácsi utat keresztezve
elérnénk Hűvösvölgyet, jobbra kell kanyarodnunk. A fene egye ezeket a plusz
köröket, 18 kilométer környékén már a nyavalyának sem hiányoznak… De a síneket
ismét keresztezve el kell mennünk még a Nagyrétre, mely a leírás alapján
közkedvelt, sokak által látogatott pihenőhely, s saját tapasztalat alapján
valóban nagy. Napfény, öröm, boldogság, mindjárt itt vagyunk a célban, a rét és
közte gyakorlatilag egy hegy van, melyen még át kell vágni.
„A Nagyrét utca és a Villám utca sarkán
jobbra, a sárga körsétaút jelzésen (a Villám utcán), meredek emelkedőn
kaptatunk felfelé.” Khm… a meredek, az enyhe kifejezés, ilyen utcát komolyan
nem láttam még. Az a szerencse, hogy már a túra végén járunk, ha rajtot
követően látom meg, azonnal sírva hazamenekülök. Gyökkettővel vánszorgok föl;
nincs az a kilátás, amiért ideköltöznék lakni. Persze nem mindenki gondolja ezt
így, épp egy építési telek mellett haladunk el, mely az utolsó természeti
pontot zabálja fel a meredély előtt. Az építési engedélyekkel is nyilván minden
rendben volt.
A Fazekas-hegyen járunk, oldalát a
leírás szerint némileg elhordták a kiegyezést követő városépítési bumm során.
Mit ne mondjak, ez a hiány nem tűnik fel, az viszont most tudatosul, hogy a
gyerekvasutasok minden ponton magáztak minket. Kicsit kezd zavarni, még ha ezt udvariasságból
is teszik, ennyire azért nem nagy köztünk a korkülönbség. Vagy ez a húsz
kilométer tíz évet öregített volna rajtam? Ezen morfondírozgatva baktatok be
Hűvösvölgyre. Hát, voltak pillanatok, mikor nem voltam benne biztos, hogy
sikerül eljutni ide.
Emléklap/Oklevélgyűjteményem első
darabja. Keményen
megdolgoztunk érte, de megérte
|
Ellenben azzal a sorral, melyet le
kellett küzdeni, hogy végre bejussunk a Gyermekvasutas Otthonba. „Túránk végére
értünk. Jó étvágyat kívánunk az ebédhez, és kellemes utazást kívánunk a
Gyermekvasúttal, vissza a Széchenyi-hegyre. Reméljük tetszett ez a valóban nem
túl hosszú, de látnivalókban bővelkedő útvonal…” – búcsúzik az itiner. Hmm…
ebéd az ugye nincs már, az utazás valóban kellemes lesz, de hogy ez nem lett
volna hosszú túra???
Elsőre az volt. 16:25-ös érkezési
dátumot pecsételnek ránk, tehát még a hétórás szintidőbe is belefértünk. Elsőre
nem is olyan rossz! Mondjuk egy hulla frissebb volt akkor nálam, s szerintem
ezzel András barátom is így lehetett. De mégis, a sok bucka, hegy, a tömeg és
minden ellenére egész jó dolog volt ez, s nyilván a kellemes idő is erősítette
a pozitív élményt. A célban emléklap meg kitűző járt jutalmul. Hovatovább még
egy Budapest Kupa füzetet is beszereztünk, a megvétellel kvázi beneveztünk rá.
Hogy mi ez a Budapest Kupa, majd egyszer
elmesélem, már így is terjedelmesre nyújtottam ezt a beszámolót. Hűvösvölgy
állomáson még éppen akkor érkezett be nosztalgiavonatával a kis gőzös, s el is
búcsúzott az utasoktól erre a napra. Nekünk maradt egy hagyományos vonat, de
ezt sem bántam. A szerelvényen pedig már tényleg arról beszélgettünk, hogy
mikor megyünk legközelebb valamilyen túrára. Ja, és a Gyermekvasút Nyomában
túrának augusztus 19-én van éjszakai verziója is, ellentétes irányban. Jó
túrázást!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése